ALFORS audio Logo

ALFORS audio

Zvukové nahrávací studio

Domů Obsah Hledat Kontakt

Hlavní strana

Restaurování starých zvukových záznamů
Stop

Nejprve důrazné upozornění! Při přenosu zvukových záznamů ze starých nosičů, ať už jsou to gramofonové desky singly, LP, magnetofonové pásky a kazety s hudbou nebo slovem nahranými z rozhlasu či televize, se pohybujete na samé hraně zákona o autorských právech. Uvědomte si, že každé dílo někdo vydal a zajistil si k němu autorská práva. Archivy starých nahrávek např. Supraphonu jsou předmětem lukrativních obchodů. Předmětem prodeje jsou nejen fyzické nosiče, ale samozřejmě i autorská práva. Pokud tedy na starém záznamu není Vaše babička, která byla operní divou a nechala se za své peníze nahrát na památku svým vnukům, pak kopírováním záznamu autorský zákon porušujete.

Existuje tu sice jakési neurčité ustanovení, že majitel koupeného záznamu si může pro svoji potřebu zhotovit jednu kopii. Toto právo však hudební vydavatelství vehementně popírají a v žádném případě se nemůže vztahovat na nelegálně získané nahrávky z rozhlasu či televize.

Další argumenty, které mluví proti přenosu běžných nahrávek z desek, řekněme od padesátých let minulého století do současnosti je to, že velké množství originálních archivních snímků hudební společnosti už převedly na CD, a to mnohem kvalitněji z originálních zvukových pásů. Tyto nahrávky jsou dostupné na CD v internetových prodejnách za velice rozumný peníz, za který u mne rekonstrukci vinylové desky rozhodně nepořídíte. Viz např. amazon.com, nebo nám pro zasílání CD bližší amazon.de. Jedno CD klasické hudby přijde na cca 10€. Bohužel, poštovné je asi 14€, takže se vyplatí koupit několik CD najednou.

Stop
HMVoice

Zvláštní kapitolou jsou tzv. "šelakové" desky vydané před rokem 1945. Zde se dá předpokládat, že autorská práva jsou už hodně neurčitá a přenos na CD může někdy opravdu znamenat záchranu kulturních statků. Zda při přenosu použít rekonstrukci zvuku a odstraňovat praskání a šumy, o tom se stále vedou spory. Znám sběratele staých desek, kteří tvrdí, že praskot a šumy patří neoddělitelně k nahrávce a jejich odstraněním se záznam "kazí". Dnešní technika sice dokáže zázraky, ale nikdo nemůže tvrdit, že zázraky zítřejší techniky nebudou dokonalejší. Navíc nikdo nedá ruku do ohně za to, jak dlouho budou dnešní vypalovaná CD fungovat. To je velký problém archivářů, kteří přenášejí na vypalovaná CD kde co.

Pokud chcete znát můj osobní názor, prosím: Přenést starou desku na CD co nejdokonaleji, bez jakýchkoli zásahů a obě verze pečlivě uložit. Pro běžný poslech záznam "vyčistit" při použití nejmodernější dostupné techniky a nahrát na další CD.

Jak "čištění" funguje ukazují dvě následující ukázky s obvyklým "před použitím" a "po použití". Ukázky jsou z demonstračního CD, které jsem v roce 1998 připravil k pracovnímu úkolu Českého muzea hudby v Praze.

  • B. Smetana: Prodaná nevěsta. Dueto Kecala a Jeníka "Znám jednu dívku". Zpívají Jindřich Blažíček, člen Národního divadla, a Pavel Ludikar. Orchestr Národního divadla řídí Zdeněk Chalabala. Zdroj: deska ULTRAPHON 78 ot/min. obj.č. B 12296 (42585).

    "Prodaná" před (237 kB)   "Prodaná" po (1132 kB).

  • H. Carmichael: Stardust. Hraje orchestr Emila Ludvíka. Zdroj: deska ESTA78 ot/min.

    "Stardust" před (237 kB)   "Stardust" po (1313 kB).

Závěr

  1. Z uvedených ukázek je zřejmé, že současná technika při nasazení dostatečného pracovního úsilí dovoluje zvukové rekonstrukce v přijatelné kvalitě.
  2. Od zákazníků, kteří přinášejí k přenosu na CD zjevně komerční nahrávky, vyžadujeme podepsat prohlášení, že výchozí materiál je jejich vlastnictvím a přepis bude sloužit výhradně pro jejich osobní potřebu. (Sorry, jsme především nahrávací studio a nechceme se dostat do průšvihu.)
  3. Vítáme zákazníky, kteří přinášení rodinné poklady, jako jsou např. již zmíněné vzácné soukromé nahrávky a podobně.
HMVoice